domingo, 20 de mayo de 2012

Resum Literatura e Hipertexto. De la lectura manuscrita a la cultura electrónica

Per els que identifiquen la cultura amb el llibre imprès, les noves tecnologies suposen la irrupció de lo virtual, on tot és simulació. Altres veuen els hipermedis com la part del món perdut amb la impremta, que veuen lo real amb tots els mitjans que troben al seu abast.

Del terme hipertext no hi ha un consens clar: és un concepte borrós en consonància amb la fluïdesa del mitjà electrònic. El hipertext és una manera de funcionar del text, aplicable a varios dominis i no solament aquella part de lo que caracteritzar a la literatura i que és objecte de poètica, anomenat transtextualitat o transcendència textual.

Per hipermedis entenem la integració entre lo escrit i lo acústic e icònic, una cosa que va predominar abans de la impremta i que després es va debilitar a favor dels textos aïllats i del seu fruir individual.

L’ús hipertextual permet crear un text en moviment, amb múltiples connexions o enllaços jerarquitzats.

Una de les principals novetats de la tecnologia electrònica hipertextual resideix en poder superar la idea de text com una cosa tancada e immutable que ha prevalgut des de fa segles. Es torna a un equilibri amb la oralitat primària desproveïda d’escriptura.

El text pot ser definit com la forma d’organitzar la informació en dos dimensions, a lo llarg del pla del volum o de la pàgina i en una forma lineal o jeràrquica. L’hipertext en canvi, inclou les possibilitats de fer-ho en una forma pluridimensional, no lineal, mitjançant salts que enllacen diferents parts d’un text o de diversos.

Cal distinguir entre hipertextualitat i intertextualitat: aquesta última fa referència, en el seu sentit més ampli, al conjunt de relacions dins d’un text. En la noció d’hipertext el tret principal és la discontinuïtat. L’hipertext és només una varietat de text no lineal.

Per altres autors, en lloc de no linearitat, concepte negatiu, s’hauria de parlar més aviat de multi-linearitat.

L’hipertext és una aplicació de la idea no linearitat, o de multinearitat, que anul·la les limitacions de la pàgina. Distingim entre hipertext e hiperdocument, designant amb el primer la operació d’escriure de forma no lineal o no seqüencial i amb el segon, el resultat obtingut d’aquesta operació, un sistema obert o en xarxa online. En l’hiperdocument quedem lligats a la pàgina. L’hipertext trenca l’estatisme inherent al medi i per tant, fa que trontolli la obra com una cosa tancada i acabada.

Per Foucault la literatura és polisemàntica perquè està obligada a recórrer diversos sediments semiològics i el llenguatge és espai, tot i que no funcioni en el temps.

Barthes explica la seva noció de Text aplicat a la varietat de text no lineal com és l’hipertext. Descriu d’una manera no restrictiva, no lineal el funcionament dels textos.

Hi ha dubtes de si amb la no-linealitat no sortim d’un espai geomètric, d’aquí que es prevegi un hipertext no sólament en forma d’arbre sinó també de “risoma”.

El terme literatura està totalment lligat al domini de lo escrit i canviant la seva definició al llarg dels temps, definint les obres que pertanyien a poesia, després a altres gèneres. S’asocia a enciclopèdia, a coneixement.

Literatura i hipertext convergeixen com conceptes antics i borrosos i en un futur, amb els mitjans electrònics més desenvolupats, podrà tornar-se a una idea de la literatura més similar a l’antiga. La literatura com hipertext es caracteritza per no tenir un centre fix, és un conjunt de textos relacionats que no tenen a priori un eix organitzatiu; és un complex de vincles on els textos canonitzats són els eixos provisionals de la xarxa que estableix multiples connexions entre ells en les seves diferents versions, lectures, comentaris, interpretacions,..

Els nous mitjans no fan més que potenciar el que ja funcionava a traves de l’escriptura, de la literatura en un sentit ampli fins la seva especialització, cosa que havia dificultat la impremta: cada lector elegeix el seu propi camí.

Lo fixat per escrit era per definició literatura.

Segons Yankelovich, referint-se a l’hipertext remet a Landow per qui establir connexions és una cosa crucial i en l’ensenyança ajuda als alumnes a crear enllaços entre literatura i altres coses, com l’art, la política...

Per Barthes la cultura actual afavoreix la col·lisió entre oralitat i escriptura.

La idea d’autor propietari d’un text fixat en el temps per sempre és aliena a la literatura en el sentit hipertextual. És més aviat una funció textual, la marca de la seva propietat i de la seva literalitat. La tecnologia hipertextual combina, segons Landow, diversos tipus de col·laboració com el “versioning”on algú produeix un esborrany que un altre modifica, completa i edita.

Amb les noves tecnologies estem en el camí d’integrar d’una vegada la cultura científica i la humanística. Les fronteres entre texts, autors, lectors, estudiants i professors es tornaran més fluides i la idea de literatura haurà de tornar a canviar.

 Literatura e història literària són termes intercanviables, doncs la literatura, en el seu sentit actual, es constitueix a partir de la historització, és a dir, de la textualització d’un corpus abans inseparable de la seva execució hipermediàtica. L’activitat literària ha ajudat a més de a la producció i consum de texts, ha servir com a signe aristocràtic, al costat de la transmissió oral de texts.

El funcionament hipertextual de la literatura s’adverteix amb més claredat en la seva resistència a la teoria derivada de la seva textualització, en la seva capacitat per provocar des de lectures creatives i malentesos fructífers fins desviacions més o menys aberrants.

La novel·la sobreviurà mentre duri la difusió de llibres impresos. En el mitjà electrònic les seves possibilitats encara estan en fase experimental. La narrativa interactiva tipus Afternoon, no és equiparable a la novel·la, ni tampoc està clar que sigui narrativa. Els nous mitjans electrònics ens traslladaran a una altra esfera en la que els vells gèneres seran substituïts.

 En el mitjà electrònic, el que abans es considerava com bibliografia, ara es converteix en un simple encreuament de camins en el recorregut cap als texts. Els hipermedis canviaran la manera en què veiem la literatura i la investigació. Internet és ja una biblioteca electrònica multimedia, que inclou texts, àudio i vídeo, amb continguts en permanent actualització i creixement.

La disciplina amb un primer tractament informàtic ha estat la crítica filològica, d’erudició o scholarship, en el sentit de tascar prèvia d’interpretació o crítica pròpiament dita, com a fixació d’un text, de la seva anotació i de l’estudi del seu suport material.

La interpretació d’un text, des del punt de vista hipertextual, és una forma de navegació al llarg de diferents posicions en diferents contexts espai-temporals, és a dir, la devolució del text a l’hipertext mitjançant l’elecció d’un camí o via de sentit.

domingo, 13 de mayo de 2012

Resum Escritura hipermedia y lectoautores.

Isidro Moreno defineix l’hipermedia com una nova escriptura fruit de la convergència interactiva de les substàncies expressives tipogràfiques, infogràfiques i audiovisuals que permeten les tecnologies de la informació i de la comunicació.

Internet amplia el màgic espai físic que utilitzen les biblioteques, fins a l’infinit.

Escriptura i tecnologia mostra la seva fertilitat convertint al lector en lectoautor, facilitant una participació real del lector, amb capacitat per seleccionar, transformar e inclús construir. El lectoautor hipermedia comparteix molts atributs amb el lector d’escriptura alfabètica, més que amb el lector d’escriptura audiovisual.

Les novetats tecnològiques són espectaculars i permeten, per exemple gràcies als tipus de hardware, escales màximes d’interactivitat. Autors i lectors participen de forma transformativa i constructiva, com es pot apreciar perfectament a la indústria del videojoc. La interactivitat selectiva té una funció fonamental que anomena, indicial, doncs es basa en l’índex del llibre. Tots els graus d’interactivitat tenen les seves aplicacions i depenen de les estructures interactives. Aquestes estructures interactives emulen les xarxes neuronals del cervell humà i per això necessiten tots els factors de creativitat per, amb l’estructura hipermedia, copiar l’estructura habitual del pensament humà. Existeixen molts tipus d’estructures interactives i cal utilitzar les més adequades, depenent del tipus de producte que es desitgi crear.

A l’escriptura hipermedia convergeixen totes les substàncies expressives dels medis existents: tipografies, infografies, fotografies, sons, imatges,.., transformant-se en una amalgama que ni autors, ni lectors són capaços de dominar, ja que encara ens trobem en un infoanalfabetisme tecnològic. Els suports digitals afegeixen possibilitats a l’escriptura alfabètica.  

Cal desviar el debat analògic o digital cap a una escriptura hipermedia, capaç d’imbricar substàncies expressives de tot tipus, no solament les digitals. Els museus és a l’únic lloc on s’estan reduint les dicotomies i produint una escriptura múltiple, cosa que els arriba a convertir en autèntics laboratoris de comunicació. Amb bons sistemes interactius es poden simular processos i aprofundir en el coneixement fins on cada lectoautor desitgi. Per exemple es poden esborrar les fronteres entre lo virtual amb la creació de maquetes reals amb personatges virtuals representats per simulacions hologràfiques. Així el museu és capaç de mostrar els seus sistemes hipermedia que facilitin una immersió i profunditat per arribar fins al lectoautor.  

viernes, 11 de mayo de 2012

Resum Poesía electrónica: entre la imagen y la performance. Un análisis cultural.

Segons Jan Baetens, la poesia electrònica és una pràctica cultural o una forma cultural que, en termes quantitatius, ha estat un assumpte menor i ha estat analitzada com rara i marginal. En aquest sentit, l’autora parla del fracàs de la literatura i escriptura hipertextual, representada per el llibre electrònic, comparat amb l’èxit del Ipod. Però amb la poesia electrònica, a més, s’aprecia una generalitzada indiferència del públic.

En la teoria la poesia electrònica és aquella que ha estat creada per llegir en una pantalla, però molts cops han estat creades primer en paper.

Segons Marshall McLuhan en la nostra percepció de la poesia electrònica sóm víctimes de “mirada a traves de mirall retrovisor”, és a dir, que interpretem lo nou a través de lo vell.

Les característiques principals de la poesia electrònica són: interactiva, forma d’escriptura multimedia, mòbil i evanescent.

S’han creat definicions més complexes que, a les característiques anteriors, afegien, la qualitat i els mèrits, ja que alguns lectors es queixen, molts cops, de falta de qualitat.

Hi ha dos exemples representatius de les diverses tendències de poesia electrònica: Raphel, de Bernardo Schiavetta i Cinépoèmes, de Pierre Alferi (utilitza cut-up)

Totes les definicions ideals es basen en una noció molt discutida: la especificitat del medi, que ha portat ha discussions infinites, sense conclusions aparents.

Es pot analitzar el concepte, a través d’un punt de vista cultural. En aquest sentit es veu que no és massa important diferenciar poesia impresa, de l’electrònica, ni posar enfàsi en les seves característiques, s’ha d’examinar el mode en que el terreny de  l’escriptura poètica s’ha vist afectat per la cibercultura.

Es pensava que la poesia electrònica tindria un vincle exclusiu amb lo visual, però en realitat l’ha establert amb la oralitat (com amb la slam poetry). Aquest tipus d’aliança té el seu origen en la poesia vanguardista. També podria ser per un mecanisme de compensació psicològic. Un altre motiu és que tot i que la poesia electrònica està pensada per ser llegida en una pantalla, la majoria de cops es representa en forma de performance, que normalment forma un conjunt de representacions i a vegades es troba integrada en un circuit de distribució, tant digital com no digital. Les performances són més que una lectura en veu alta de textos; és de suposar que són documentades, explotades, transformades i continuades en altres medis.

La poesia impresa no desapareix, al contrari, la poesia digital es torna impresa.

Segons la obra de Sadin, Tokio (2005), l’autor ha realitzat una reflexió minuciosa sobre el concepte de representació, en concret sobre les formes textuals de representar l’entorn urbà multimedia. Amb la obra s’aprecia que cada forma de moure’s per els signes, obeeix a la seva pròpia retòrica visual: cada objecte té la seva pròpia forma visual (ornaments). Tant aquesta obra, com Intime, de Pierre Alferi, ajuden a eliminar alguns mites que rodegen la literatura electrònica, com el mite de la interactivitat o el mite del lector com escriptor. Els dos també han demostrat que han assimilat la noció de que les obres evolucionen: un text és una cadena de versions que composen una xarxa que canvia.

jueves, 10 de mayo de 2012

Resum Las nuevas fronteras de la literatura: la narrativa electrónica

- la investigació teòrica sobre la cibercultura i la creació artística en el ciberespai estan en els seus inicis. Però ja no ho tractem amb l’entusiasme de la novetat.
- hi ha falta de claredat i rigor en els conceptes utilitzats.
- és convenient qüestionar la noció universalista de narrativa.
Cada seqüència que el lector construeix dona lloc a una nova història. La interactivitat del medi hipertextual és la clau per la variabilitat semàntica. El lector-autor opera igual que un parlant forma frases a partir de les unitats individuals i soltes de la gramàtica. L’autor d’Aftenoon insisteix en el caràcter revolucionari dels hipertexts constructius, on els lectors són cridats a la co-autoria, índex inequívoc de l’autèntica interacció.

Però no qualsevol combinació de fragments té sentit narratiu.

Si apliquem teories d’anàlisi narratològic de G. Genette, com per ex. els factors de la temporalització, en els hipertextos les el·lipsis i els resums poden ser creats per el lector: segons Liestol els hipertextos afegeixen algo nou a la dicotomia història / discurs, introduint una tercera línea que anomena discurs discorrit. Així la lectura d’una novel·la hipertextual recrea les narracions creades per l’autor i d’altres no previstes.  

 L’adveniment de la tecnologia de la realitat virtual han comportat el final de la història de l’art com es va entendre durant segles.

Ryan proposa traslladar al territori literari dos propietats de la realitat vitural: la inmersió i la interactivitat.

Els ideals immersius van dominat la història de l’art occidental fins el s. XX. El descobriment de la perspectiva va permetre introduir un cos virtual en un espai fictíciament tridimensional.

Ryan senyala que la potencia de l’hipertext resideix en el desmuntatge de que tradicionalment veniu unit.

Ryan distingeix diferents tipus de virtual: lo virtual com il·lusió, com potencialitat o com una cosa relacionada amb la tecnologia informàtica.

Els mons textuals s’experimenten com entorns que s’expandeixen en l’espai, existeixen en el temps i constitueixen el mig-ambient d’una series de figures de ficció: aquest són els tres elements, els pilars de la gramàtica narrativa: escenari, argument i personatges.

Hi ha dos tipus d’interactivitat: la figurativa i la literal (la dels textos electrònics).

La narrativitat és una estructura semàntica que podem considerar universal, un marc cognitiu entorn al qual ordenem la informació per poder entendre-la com representació d’aconteixements i accions i que consisteix en elements bàsics ordenats segons consideracions lògiques i temporals. Segons Ryan la condició immersiva de la novel·la es perd en quant renuncia a la gramàtica narrativa.

Ryan opina que el futur de l’hipertext està en la seva habilitat per contar històries.

Concepcions de narrativa: la dels relativistes i la dels universalistes: mentre que per els relativistes, l’evolució en els modes de relat influeix en allò que es conta, per els universalistes, la introducció de noves tècniques i nous tipus d’història no altera la naturalesa de la narrativitat.

Per narració entén tant el discurs com la història. Existeix narració seqüencial, causal i dramàtica.

Interactivitat aliat immersió? Segons tipus d’immersió:

-immersió temporal: la història de misteri és la que més pot posar la interactivitat al servei del desig narratiu.
-immersió espacial: preveu que els recursos hipermèdia puguin pal·liar les limitacions de immersió dels hipertextos.
-immersió emocional: determinar si la interactivitat pot contribuir a intensificar l’experiència participativa emocional de lectors o usuaris.

 El futur del hipertext sembla dependre més de un ús més profund de les propietats del medi, mentre s’abandona el model de la novel·la.

No tot text és pot estar dins de la categoria de narratiu: molts cibertextos no són narratius, en canvi altres productes multimèdia com per ex. els blocs, poden tenir formar part d’aquest grup.

Ryan opina que sí pot existir la dialèctica entre immersió/ interactivitat i aposta per una immersió que sigui conscient del medi, cap a un equilibri entre medis “frets” i “calents”.
Ryan postula la lectura hipermediàtica, interactiva per potenciar la conciència del desig d’immersió del lector, mantenint de forma temporal el seu cos virtual fora del món textual.

miércoles, 9 de mayo de 2012

Resum “Close reading”: hipertextos de ficción

Hipertext

Pare hipertext: Vannevar Bush: creador Memex.

Finals dècada cinquanta:
- Douglas Engelbart crea NLS System (Augmentation): dispositiu per augmentar l’intel.lecte humà, programa que fes més complexes processos mentals. Potencia cooperació mental. Inventa ratolí i divisió en finestres de la pantalla.

- Theodore Ted Nelson, crea nom hipertext e hipermedia, a principis setanta. Projecte hipertextual: Xanadú: no ha estat implementat però sí algunes tècniques desenvolupades durant la seva construcció.

Nelson defineix hipertext com una cosa literària: el concep com una xarxa de citacions. La literatura és una sèrie de citacions entre els texts i l’hipertext és el dispositiu que permet una literatura espontània. Per hipertext entén l’escriptura no-seqüencial. Actualment s’utilitza millor el terme no lineal.

 Hipertext de ficció

Principis anys vuitanta autors interessats possibilitats hipertext: necessitaven dominar llenguatge de programació perquè no existia sofware disponible.

Stuarth Moulthrop crea el seu propi sistema hipertextual. Realitza una versió del conte de Borges El jardín de los senderos que se bifurcan i el titula Borges’ Garden.

L’any 1982 es crea la companyia Eastgate Systems: companyia de software que desenvolupa programa hipertextual anomenat Story Space. Creadors: Mark Bernstein (fundador i cap ingenieria), John Smith (teòric hipertextual) i Michael Joyce (autor de ficció). Primers llançaments són considerats com hiperficció clàssica: Afternoon (1987) de Michael Joyce, Twilight (1997), de Michael Joyce, Victory Garden (1993) de Stuart Moulthrop i Patchwork Girl (1995) de Shelley Jackson.

Afternoon (1987) de Michael Joyce

Només 100 pàgines però algunes parts s’han de llegir repetidament. Primer treball publicat.
Miller d’enllaços, gran xarxa interconexions.
El llibre es pot llegir con un llibre imprès o es poden seguir altres alternatives.
Algunes paraules del text serveixen com ancoratges hipertextuals que no estan assenyalats de manera visible.
El lector pot accedir a una pàgina que conté un allista de tots els enllaços que condueixen fora d’aquella pàgina.  
Story Space incorpora enllaços condicionals.
Les interpretacions de la obra poden variar d’un lector a un altre. Com les associacions varien molts cops es pot tenir un sentit de confusió e incoherència.
Aquí és difícil la divisió entre història i trama.
L’autor utilitza : acronia (narració no cronològica dels esdeveniments); amagar la identitat del narrador /focalitzador; utilització d’expressions deíctiques.
Hi ha cops que en l’hipertext, el lector es converteix en autor, però a Afternoon no: la activitat del lector està limitada a la interpretació. Té un accés limitat a les funcions desenvolupades pel narrador.
El final on condueixen els diferents ellaços d’Afternoon suggereix que allò pot ser considerat el final. Tot i que la pàgina on sigui no tingui enllaços, pot tornar enrere i buscar-ne d’altres.
Si no hi ha inici, ni final, Afternoon no pertany al gènere narratiu. Segons la teoria d’Aarseth pot ser catalogat com un text ergòdic.
Per analitzar-la cal fixar-se el nivell textual i en el hipertextual.